Hvordan er dit syn? Er du langsynet,
nærsynet, kortsynet eller klarsynet eller måske mest fjernsynet? Hvordan
ser du? Ser du helst fremad eller tilbage? Og hvordan, tænker du, bliver der
set på dig?
Til denne første søndag i advent har
jeg har taget en kikkert med. Der er noget fascinerende – men også lidt
besværligt - ved en kikkert. For først skal man skrue på den og få den til at
passe lige til mig, så sætte den for øjnene – og så skrue og indstille igen. Men
lykkes det, så er det, øjet ellers synes er langt væk, lige pludselig helt tæt
på.
Nogen gange kommer det, der ellers
ligger bekvemt i horisonten skræmmende tæt på. Men så kan man heldigvis tage
kikkerten fra øjnene igen – og så ser tingene igen tilforladelige ud.
Hvis ikke et lykkes at få indstillet
kikkerten korrekt, er alting helt sløret. Selv det, er ligger lige foran en,
kan man ikke se klart, men kun i en tåge. Sådan kan livet være. Ikke megen forventning eller fjernsyn i dét kikkertsyn eller livssyn. Kun en tåget uigennemskuelig nutid, der har lagt sig omkring en. Det er svært både at se tilbage og frem. Det er svært at orientere sig. Og man kan miste retningssansen i ens liv. Hvor skal jeg hen, når jeg ikke kan se vejen frem?
Der er andre, der lever med alt andet end kikkertsyn. De tror, de selv kan bestemme, hvad der får lov til at komme tæt på i deres liv. Og kan pludseligt blive overrumplede, når noget, der slet ikke var en del af deres horisont pludseligt bliver særdeles nærværende og uafrysteligt.
Livet i al sin uforudsigelighed kommer
nogen gange tættere på os. Det kan være ganske forunderligt at se ting tæt på.
Og det kan være helt forfærdeligt og svært at ryste af sig.
I dag er det første søndag i advent.
Advent betyder komme. Eller Herrens komme. Vi kan kalde adventstiden for en
komme-tid eller en kikkert-tid. For nu kommer det, der bare for en måned siden
syntes så langt væk, tæt på. Når først vi sætter adventskikkerten for øjet, så
ser vi julen komme tættere og tættere på.
Men vi ser ikke det samme i
adventskikkerten.
For nogle er adventstiden
begyndelsen på en travl måned. Se ser for sig: lange åbningstider, uendelige
køer ved kasseapparaterne. De ser huskesedler og ønskesedler. De ser traditioner,
der skal holdes. Og det er både forpligtende og hyggeligt, men det kan også
være belastende at skulle være hyggelig og selskabelig en hel måned.
For nogle bliver adventstiden en
anledning og en tid til at tage kikkerten fra øjet og lade tiden lige nu og her
få lov til at fylde. Holde skumringstime. Komme til 1717. Giv tid. Og lade
noget få lov at komme så tæt på os, at det kan røre os, berøre os. Adventstidens
musik og tekster er fyldte af fremtidshåb og en længsel, der kan slå dybe strenge
an i os.
For nogle er adventstid ventetid. Som
voksne kender vi den glæde, der ligger i at kunne vente tiden ud. Og lade
tingene komme til os – i stedet for at vi forsøger at ile til dem.
For især de yngste er det som om
adventstiden næsten ikke blive hurtigt nok overstået. For dem er adventstiden
ikke en forventningstid, men en ”kan næsten-ikke-vente-tid”. Og stod det til de
allermest utålmodige af dem, skulle julen hurtigst muligt have lov til at komme
helt tæt på, med alt hvad julen indebærer af julegaver og juletræ og alt det
gode, der kan sættes jule- foran.
Når vi går i kirke i adventstiden,
får vi kikkertsyn. Kikkertsyn, det er som at gøre sådan her (sætte hænderne for
øjnene og begrænse synet) Kikkertsyn, det er, at vi ikke ser det hele. Og det
skal vi heller ikke. Vi må godt hvile i, at vi ikke får det hele med.
De enkelte adventssøndage retter vores blik i forskellige retninger. Indtil blikkene falder i slag juleaften, hvor vi stiller skarpt på barnet i krybben. Julebarnet. Håbsbarnet, forventningsbarnet.
Men der er vi ikke endnu. I dag retter vi blikket mod Nazareth. Mod den by, hvor Jesus var vokset op. I dag kommer Jesus på besøg i Nazareth og han får lov til at læse op i synagogen for menigheden.
De enkelte adventssøndage retter vores blik i forskellige retninger. Indtil blikkene falder i slag juleaften, hvor vi stiller skarpt på barnet i krybben. Julebarnet. Håbsbarnet, forventningsbarnet.
Men der er vi ikke endnu. I dag retter vi blikket mod Nazareth. Mod den by, hvor Jesus var vokset op. I dag kommer Jesus på besøg i Nazareth og han får lov til at læse op i synagogen for menigheden.
Tilhørerne forventede, at når Jesus
læste den tekst, så skulle deres blik rettes tilbage til den tid, Esajas havde
skrevet ind i. De skulle, billedligt talt, rette kikkerten mod fortiden, mod
det, der havde været. Og de vidste samtidig, at det var en tekst, der var fuld
af håb om noget, der skulle komme, engang.
Men så sker der noget overraskende:
Der, hvor Jesus skulle give den traditionelle udlægning af teksten, siger han
ikke det forventede. I stedet siger han: ”I dag er den profeti, I lige har hørt, blevet opfyldt”. Men
det er jo umuligt. Lige så umuligt som at en kikkert skulle kunne trække fortiden
ind i nutiden. En kikkert kan muligvis gøre fremtiden nærværende, men aldrig
fortiden.
Det
er det det forunderlige ved Jesus. Det mysterium, som vi aldrig holder op med
at undre os over: Han er både den, som var, som er og som skal komme. Jesus kom
til jord julenat – og han er den, der kommer forfra til os og møder os i vort
nu.
Den dag i Nazaret
forstod de det - og forstod det dog ikke. De skulle ikke længere håbe og vente
på noget. De skulle ikke længere spejde længselsfuldt mod fremtiden. For det,
de havde håbet og ventet på var kommet. Stod foran dem. I egen høje person. Ja, høje person, det syntes de jo lige netop ikke det var. Det var jo bare – tømrer Josefs søn. Som om der skulle være noget særligt ved det.
Sådan fortæller hele resten af
Lukasevangeliet om mennesker. At først var de glade – og så turde de alligevel
ikke tro på det – og holde fast i glæden. Det endte med, at de blev så vrede på
ham, at de ville slå ham ihjel. Jeg tænker, at vi kan identificere
os med det.
Hvornår tør vi selv holde fast i glæden uden forbehold?
Det var som om, at med Jesus kom det
for tæt på. Budskabet var på påtrængende.
Nogen gange er det bekvemt at kunne
holde sandheder i en armslængdes eller kikkertlængdes afstand. Især sandheder
om os selv. I en armslængdes afstand har vi stadig muligheden for at sænke kikkerten
og sige, at det her det ikke kommer mig ved. Det må være rettet mod en anden.
Men i dag i synagogen i Nazaret
kunne de ikke undslå sig. For ”i dag er den profeti gået i opfyldelse”. Det var derfor de besluttede sig for
at slå Jesus ihjel. For det kan være frygteligt besværligt, når livet kommer
tæt på. Det kan gøre ondt. For man tvinges til at forholde sig til det. De troede, at slog de Jesus ihjel, kunne de også slå sandheden om dem selv ihjel. At de kunne nøjes med deres eget – overskuelige - syn på sig selv.
”I dag er den profeti I lige har hørt, blevet opfyldt.”
Se, hvis det her skal have nogen som
helst sandhedsværdi, så gælder evangeliets ord også nu. Så er det ”i dag” Jesus
taler om ikke et forhistorisk engang fra for 2000 år siden. Så er det også
nutid.
Troen er som en kikkert, der ser
stort på 2000 år. Troen ser, at Jesus gennem sit liv og virke også har vist os,
at det, der kan virke småt, når
vi kigger på det, er stort I Guds øjne.
Troen
fortæller os, at når Gud ser, findes der intet menneske, der er for småt, for
bange eller for tvivlende til at blive elsket.
Når
vi siger, vi tror på Jesus, når vi bekender, at han er sandheden, så indebærer
det også at vi forsøger at gøre hans kikkertsyn til vores tro. Sådan at vi
vover at se på andre sådan som Jesus gjorde det.
Ja, vi kan faktisk ikke undslå os.
For har vi først mærket hans blik på os og har vi først vovet at leve på, at
også vi er dem Guds kærlighed er faldet på, så kan vi ikke slå blikket ned.
At
tro er at få kikkertsyn. Et kikkertsyn, der gælder både din fortid og din
fremtid.
Nogle
af os har det bedst i fortiden, i det der er sket og som vi ikke kan gøre om.
Andre har det bedst i deres uforstyrrede nutid, men atter andre lever i håbet
om at noget kan blive anderledes.
Men
troen trækker os ind i nuet. Jesus trækker os ind i nuet. Enten fra fortiden
eller fra fremtidshåbet. Og måske vover du at lade hans syn blive dit livssyn.
Det
betyder, at så er Guds tid kommet, også til dig. Jubelåret er begyndt. Du har
lov til at forvente dig alt godt af det, der kommer. Og du har lov til at bagvente. Det vil sige…. Alt det, som er sket, alt det, du ikke fik mulighed for at gøre om eller gøre godt igen, det vender Gud selv for dig. Han vil ikke bruge det imod dig. Han vil ikke, at du skal bære det med dig som en byrde. Som en frigiven fange skal du sættes fri af det, der tynger.
Og
din fremtid, den, du måske ser så uklart som i en kikkert, der ikke er
indstillet rigtigt - om den har du lov til at håbe, at Gud vil hjælpe mig med at
stille klart. Sådan at du kan se retningen også for dit liv.
Sådan
kan du, - hvor du nu end måtte være i dit liv - liv, frimodigt vende dig mod
fremtiden – og se din Herre komme dig i møde som din dommer og din befrier.
Og
på det vil vi ønske hinanden: Glædelig advent!
Lov og tak og evig ære være dig vor Gud, Fader, Søn og Helligånd, du, som
var, er og bliver én sand treenig Gud, højlovet fra første begyndelse, nu og i
al evighed. Amen
Kirkebøn: Lad os bede:
Jesus Kristus. Du er den, som var og som er og som kommer.
Du kommer ind i vores liv,og når du er her, ser det anderledes ud:
mørke og mismod spredes og lys og håb vokser frem.
Vi længes efter din kærlighed, og vi frygter for den,
for den forstyrrer vore indgroede cirkler og mønstre.
Gør os åbne for det, du vil, og det, du giver.
Gør os frie af alt det, som trænger sig ind på os
og vil fylde os med tomhed og uro.
Lær os at lytte og være stille,
at løfte vore hoveder med håbog høre dine ord som ord talt til hver enkelt af os.
Herre, vi beder dig for alle, der har glemt at håbe,
for alle, der føler sig fangne i livet.
Vi beder dig for alle ensomme, alle syge og fattige,
enten det er på legeme eller sjæl.
For alle, der er urolige og længes efter fred.
Vi beder for alle, der har brug for at fremtiden kommer lidt
tættere på, fordi nutiden kan være svær at være i. Vi beder om, at du vil lægge
håb og glæde ind i vores dage.
Herre, vi beder dig for dem, der skal styre:
for de nye byråd, folketing, regering og Dronning.Giv dem styrke og visdom til at træffe de rette valg.
Vi beder dig for din kirke, for os som her og nu er din kirke. Vi beder for Clara, om i dag er blevet døbt. Vi beder for deres familie og alle familier og alle enlige. Vi beder for os selv og vore kære, hvem vi hver især tænker på lige nu, levende som døde.
Lad os være lys i mørket for hinanden. Lad os bære lys ud i verden.
Lad os ikke slukke lyset i hinandens øjne, men i stedet tænde håb og
forventning.
Og lad os selv blive tændte af det håb, Gud lagde ind i vores verden, så stærkt og levedygtigt, at det ikke kan slukkes. Amen.
Og lad os selv blive tændte af det håb, Gud lagde ind i vores verden, så stærkt og levedygtigt, at det ikke kan slukkes. Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar