En af mine præstekolleger fortalte,
at han for nylig havde været til søndagsgudstjeneste i en anden kirke end sin
egen. Jeg skal undlade at nævne, hvor det var. Der havde været dåb og der var
pænt besat på kirkebænkene. Om det var derfor, skal jeg lade være usagt, men
det hænder for præster, at taletrangen kommer over os i større forsamlinger.
For denne præst i tjeneste havde den
taletrang været aldeles udtalt. Han – for det var vel naturligvis en mand J – han havde prædiket og prædiket og prædiket. Længe. Og det havde
– ifølge min mandlige præstekollega faktisk ikke været særligt interessant.
Det er i øvrigt noget af det, der
kræver mod ved at være præst: At vi altid bliver vurderet og bedømt.
Vi bliver bedømt på dagsformen, på
lige præcis den prædiken eller tale, vi holder den pågældende dag. Vi bliver
bedømt på, ikke kun på, hvad vi siger, men vi bliver især bedømt på, hvad den
enkelte af Jer mener at have hørt. Og så bliver vi også meget ofte sammenlignet
med de gode eller dårlige præster, som tilhørerne tidligere måtte have hørt - eller
hørt om.
Nå – men tilbage til den kirke og den prædiken et sted i en kirke i Ribe stift. Da præsten på et tidspunkt holder en pause – måske for at få vejret – da lyder det med meget høj og meget tydelig barnestemme: ”Mor… Er det stadigvæk søndag?”
Nå – men tilbage til den kirke og den prædiken et sted i en kirke i Ribe stift. Da præsten på et tidspunkt holder en pause – måske for at få vejret – da lyder det med meget høj og meget tydelig barnestemme: ”Mor… Er det stadigvæk søndag?”
Sådan havde jeg det, da jeg
forberedte mig til denne søndags prædiken. Er det stadig søndag? Ja, er det
stadig 2019? For hvad har dette evangelium da overhovedet af relevans for os i dette
århundrede, i vore dage, i på denne søndag? Vi, som ikke opererer med dæmoner
eller dæmonbesatte eller urene ånder – ja, nogle af os knap nok med fejede eller
prydede huse?
Selvfølgelig kunne jeg gøre det her
langt og minutiøst gå hver eneste sætning teologisk igennem og forklare,
hvorfor det på Jesu tid havde en helt anderledes relevans og nødvendighed, men så
ville det afgjort blive mandag, inden vi nåede til et amen.
Så jeg har valgt at vælge halvanden
sætning ud og stort set koncentrere mig om dem. Det er prædiketekstens første
sætning – der, som I jo alle husker – lød sådan her: ”Engang var Jesus ved at uddrive
en dæmon, som var stum. Da dæmonen var faret ud, begyndte den stumme at tale”.
”Tale er sølv, tavshed er guld”,
lyder et ordsprog. Og selvom de måske nok ville være enige i den kirke i Ribe
stift forleden søndag, - fordi de syntes, der var langt til guldet, så er det
jo ikke sandt. Tavshed er bestemt ikke altid guld.
Tavshed kan være en forbandet størrelse.
Ja, tavshed kan være dæmonisk. Tavshed kan være lammende og særdeles magtfuld. Tavshedens
følgesvend er usikkerhed. Hvorfor taler den anden dog ikke?
For efterhånden mange år siden
skulle jeg begrave en kvinde. Hun og manden havde været gift i virkeligt mange år.
Enkemanden lagde ikke skjul på, at deres ægteskab i deres første år havde været
særdeles stormfuldt. De havde skændtes hyppigt og højlydt og det havde taget
hårdt på dem begge. Men de var også begge stædige, så der var ingen af dem, der
havde villet give sig i diskussionerne.
Når skænderierne døde ud, begyndte
tavsheden mellem dem. Vi taler fuldstændig radiotavshed. Ikke et ord. Ikke engang
et ”tak for kaffe” mellem de to over morgenkrydderen. Og den tavshed kunne vare
længe. Vi taler ugevis. Uden ét eneste ord. Jeg har ikke fantasi nok til at
forestille mig, hvordan det har været at leve bag de fire vægge.
Jeg ved ikke, hvor længe det varede
ved. ”Men”, fortalte enkemanden så ”på et tidspunkt lavede vi en aftale: Vi
måtte gerne blive sure. Vi måtte også gerne skændes. Men der måtte højst gå 20
minutter, før vi igen skulle begynde at tale med hinanden.
Og nu skete der noget mærkeligt. Hvor
vi tidligere havde været lige stædige – og lige gode om at være tavse – så gik
der nu, ikke engang 20 minutter, men højst 5 minutter, før den ene af os sagde:
”Skal vi ikke tale sammen igen”. ”Hvorfor tror du, det gik sådan?”, spurgte
jeg. ”Fordi vi jo holdt så meget af hinanden”, svarede han. Hvorefter et par
store, tavse tårer trillede ned ad hans kinder.
Hvis ikke de to havde fundet ud af
at bryde tavshedens dæmoni, så kærlighedens stemme igen havde fået taletid, så
ved jeg ikke, om det ægteskab havde holdt.
Der skal mod til at bryde tavshedens
dæmoni.
Der skal også mod til at tale om det, der kan være svært at give stemme.
Der skal også mod til at tale om det, der kan være svært at give stemme.
Men det er det, Jesus gør. Jesus går
ind i tavsheden og giver livet stemme. Det er det, vi snart igen skal fejre,
når det bliver påske. For påske er, at Jesus, da han opstår fra de døde, på den
allermest ultimative måde bryder tavshedens dæmoni.
Døden er det, der allermest
definitivt lukker munden på os. Den gør det i det små, når vi bliver lammede,
når frygtelige og uventede ting sker: Når unge kører galt i trafikken og på
meningsløs vis mister liv eller førlighed. Når et prøvesvar fra en
tilsyneladende harmløs undersøgelse viser sig at være alt andet end harmløs eller
når telefonen pludselig ringer med en besked, vi ikke brød os om at høre, så
mister vi mælet. Så ved vi ikke, hvad vi skal sige. Så bliver vi stumme.
Og ét er, at vi ikke ved, hvordan vi
skal formulere det i forhold til os selv. Men vi bliver også stumme sammen. For
vi løber meget ofte tør for ord for hvad vi skal sige til hinanden, når livet
pludselig ikke kører på automatpilot.
På de nye indgangsdøre, kirken her
får til december, har Bjørn Nørgaard i et af felterne beskæftiget sig med
døden. Der er mennesker i alle mulige dagligdags situationer. Børn, unge,
gamle. Men bag hver og en af dem ser man døden. Og døden lægger en hånd på
mennesket. Både barnet, de unge og de gamle. Vi ved godt, at det sker. At døden
også rammer eller tager som i blinde. Men vi isner ved tanken – og mister
talens brug. Og det er dæmonisk, for der, hvor livet rammer os i al sin gru,
har vi ikke brug for tavshed, men for tale, for ører og for nærvær.
Hvor ville det være dejligt, hvis
det mirakel, Jesus foretager i de første linjer her, ville ramme os, når vi
havde allermest brug for det, så vi ikke stod stumme og mundlamme, men kunne
begynde at tale.
Men vi skal vove at tale, også om
det, der er svært, når det er svært.
Når jeg står ved de allermest
forfærdelige begravelser. Der, hvor kisterne enten er alt for små eller hvor
dødsfaldet skete under omstændigheder, som ingen mening giver, dér hvor man
tænker, at der ikke er noget at sige, og jeg som præst skal sige noget.
Dér tænker jeg: At hvis ikke jeg
taler, hvis ikke der bliver sagt noget ind i denne situation, så har vi givet
døden ret. Så får vi sagt, at døden er stærkere end livet. Og derfor skal der
tales. Og derfor skal vi tage os mod til at gå til dem, hvor der er blevet alt
for stille. Og vi skal være hos dem. For sådan er vi med til, at døden ikke får
ret. Det får den så tit i forvejen.
--
Dagens evangelium ér unægtelig
knudret – men det er også et evangelium: et godt budskab, fordi det peger på,
at hvor der er kommunikation, er der liv. Det er en fortælling om nyskabelse,
om et menneske, der gik nye muligheder givet, fordi det menneske nu kunne tale.
Og samtidig er det et evangelium,
der peger på, at liv, alt liv blev jo – bibelsk talt - sat i gang ved, at Gud
begyndte at tale. Før det var der ingenting. Før det var alting bare hulter til
bulter, som der står. Jeg tror, vi genkender det, når samtalen mellem os er
gået i stå.
Tavsheden kan være dæmonisk. Men den
kan brydes. Den kan brydes af gode ord, af ord, der giver livet tilbage.
Præsten i Ribe stift talte Ordet
ihjel. Det er en skam. For engang imellem skal vi – præster som ikke præster –
også vove at give stilheden sin plads. Men det skal netop være den gode
stilhed, der er båret af tillid og fortrolighed.
Tavshed kan være dæmonisk, fordi
tavshed er fravalg af kommunikation.
Mens stilhed – også mellem flere - kan være en helt anderledes livgivende oplevelse, fordi stilhed er et tilvalg.
Mens stilhed – også mellem flere - kan være en helt anderledes livgivende oplevelse, fordi stilhed er et tilvalg.
Parret, jeg talte om, talte sig gennem
tavshedens dæmoni tilbage til hinanden, fordi deres relation var båret af
kærlighed.
Også Jesus brød tavshedens dæmoni.
Han gjorde det med kærlighed. For den fuldendte kærlighed fordriver al frygt og
al dæmoni. Og hvis vi tør bruge kærlighedens kræfter i verden, vil vi opdage,
at der er mere power i dem end i alverdens magt og terror.
Vi mennesker er blevet skabt med
munde, for at vi kan tale med hinanden. Vi blev også skabt med ører, for at kunne
lytte til hinanden. Og vi blev skabt med hænder for at kunne håndtegn, der hvor
munde ikke kan danne ord. Og der, hvor kun kropssprog kan tale.
Vi skal tale. Vi skal kommunikere.
Vi skal tale – også selvom det engang imellem bliver langt i spyttet. Vi skal tale – for hvem husker ikke de gode samtaler, hvor vi glemte tid og sted?
Vi skal tale – også selvom det engang imellem bliver langt i spyttet. Vi skal tale – for hvem husker ikke de gode samtaler, hvor vi glemte tid og sted?
Vi skal tale – for sådan skaber vi i
videre forstand med på den verden, Gud gav os i arv.
Vi skal tale -
Men nu siger jeg ikke mere.
Jo, for resten – det er stadig søndag.
Og for det: Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, som det var i begyndelsen, så nu og altid og i al evighed. Amen.
Dagens tekst: https://www.bibelselskabet.dk/3-s-i-fasten-fra-forste-raekkeMen nu siger jeg ikke mere.
Jo, for resten – det er stadig søndag.
Og for det: Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, som det var i begyndelsen, så nu og altid og i al evighed. Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar