Hvad er sandheden?
Hvad - eller hvem - kan du tro på?
Og hvad - eller hvem - er usandt, fake eller falskt?
Det var ikke kun spørgsmål, der brændte på for Nikodemus denne nat. De
spørgsmål er stadig brændende aktuelle.
Kan vi skelne?
Lad mig – kort - tage jer med tilbage til dengang jeg gik i 8. klasse.
Vi skal altså tilbage til 80’erne. 1980’erne, ikke 1880’erne dog.
Det var dengang billeder, taget med kamera, skulle fremkaldes hos en
fotohandler, før du kunne se motivet. EDB skulle jeg først komme til at prøve
nogle første gang år senere. Og så sad vi fire om et databehandlingsanlæg og
turde knap trykke på en tast.
Jeg skulle i en uges erhvervspraktik. Glad var jeg, for jeg havde fået lov at
komme hos et reklamebureau. Min dansklærer var skeptisk. Hun troede ikke, jeg
ville få lov at lave ret meget.
Jeg havde kun været i praktik én dag, da jeg mistede den uskyld, jeg skulle
komme til at miste så mange gange siden – og som jeg vel nu mister flere gange
om dagen, hvis ikke jeg passer virkeligt godt på.
En af de ansatte var ved at lave en reklame. Det var en reklame for sommerferie
ved Vesterhavet – og det er der jo ikke noget dårligt at sige om.
Men mens vi sidder der sammen, siger han til mig, idet han peger på billedet
foran sig: ”Vi skal have gjort himlen mere blå”
Det sagde han! Som om himlens farve var noget, man bare sådan kunne ændre på?
”Men det er jo snyd!”
Jeg tror ikke, jeg sagde det højt. Jeg sagde ikke så meget i den alder.
Så klikkede reklamemanden nogle gange på det apparat, som siden skulle blive
allemandseje. Og himlen blev vitterligt mere blå.
”Jamen”, tænkte jeg, ”hvis du kan ændre på himlens blå farve, så kan du jo også
ændre på farven på Vesterhavet. På bølgernes højde. Og på om der er skum på. Og
hvor ender det så?”
Det ved vi nu. Vi ved, at der kan manipuleres med alle billeder.
Nu kan der ikke bare ændres på billederne. Vor tids it-teknologi kan også meget
nemt ændre på stemmer. Så også du kan blive citeret for noget, du ikke har
sagt. I hvert fald ikke at du ved af.
Min dansklærer fik i øvrigt ret. Jeg fik vitterligt ikke lov at lave ret meget.
Eller dvs. jeg fik lov at købe ind til frokoster og rydde i opvaskemaskinen og
få tidligt fri. Men da jeg skulle skrive ugens rapport om min erhvervspraktik,
fór der en djævel i mig: Hun skulle ikke have lov at få ret, dansklæreren. Så
jeg skrev en meget troværdig rapport om en helt fantastisk lærerig uge. Hvad er
sandt og hvad er falsk?
Jeg har ikke før haft King Kong med en søndag formiddag. Men når billedet kom på
sangarket i dag, er det fordi det var den første film, jeg kan huske, jeg har
set, hvor jeg ikke var i tvivl: Der klatrede ikke en abe i kæmpestørrelse rundt
på Empire State Building.
Nu er tvivlen en konstant. Er billedet på avisens forside sand?
Er historien, du læser på de sociale medier?
Er det sandt, at det er sundt at spise grøntsager?
Eller at du helst skal undgå at drikke mælk?
Er motion virkelig sundt – eller er det et bare noget, fitnesscentre har fundet
på?
Skal du gå 10.000 skridt om dagen – eller er det nok at gå til kommoden og
tilbaws igen?
Er Kristus en lærer, en Messias, vores frelser?
– eller skal vi vente en anden?
Og hvad skal vi egentlig tro om det jordiske
– for slet ikke at tale om det himmelske?
Vi kunne blive ved.
Og du kan ikke gå nogen steder, uden at du hele tiden tvinges til at overveje
om det, du får kastet i hovedet, er sandt eller manipuleret eller ligefrem fake
news og ikke bare breaking news.
”Du er lærer i Israel og forstår ikke det?” spørger Jesus Nikodemus.
Vi andre, vi kan - som Nikodemus - få lov at føle os dumme, ikke bare en enkelt
nat, men hele tiden. Fordi vi ikke længere kan forstå eller gennemskue noget så
enkelt som om himlen nu virkelig er så blå på et billede – og alt, hvad der er
så meget mere komplekst end det.
Og du som tror, du er klog – og ved ikke det?
I vore dage er viden ikke i høj kurs. I vore dage er det blevet gratis at mene
noget uden at vide noget. Og det er blevet meget, meget nemt at bilde
andre løgne ind på endog særdeles overbevisende måder.
Hvad er egentlig sandt – og hvad er egentlig falsk?
Mange spørger, hvorfor så mange børn og unge har det dårligt i disse år?
Ja, hvorfor så mange andre i vores samfund er pressede i en grad, at de hele
tiden føler, at de er på mentalt eller konkret overarbejde.
Jeg tror, at en – af mange - grunde hertil er, at vi
hele tiden tvinges til at skulle tage stilling og forholde os. Det er ikke
længere nok at registrere eller at tage noget ind. Vi kan ikke bare tage verden
for pålydende.
Hvad er sandt? Hvem taler sandt?
Og hvad er falskt?
Det er ikke så underligt, hvis vi ikke kan gå i takt i vores eget liv.
Derfor er det også herligt, at vi har jazzgudstjeneste i dag.
For musik lyver ikke. Det, salmer og andre sange, det, som musik generelt kan
gøre ved os; det, musik vækker i os, det er sandt.
Når musik bringer tårer frem i øjnene på os, er det ikke krokodilletårer. Men
ægte tårer.
Når noget musik går lige i hjertet eller i savnet eller rammer smerten eller
glæden rent, så musikken får fødderne eller resten af kroppen til at slå takten
– så er det sandt.
Jeg er med på, at Hans Esbjerg – og Michael og Carl Emil her – selvfølgelig har nogle kneb. De ved godt, at
nogle akkorder og nogle toner sat sammen i særlige kombinationer objektivt hørt
kan røre en stor procentdel af mennesker mere end andre musikalske vendinger.
Der er givet en grund til, at popmusik og ballader og f.eks. jazzmusik
umiddelbart taler til flere hjerter end nyligt afdøde danske komponist Per
Nørgaards berømte melodiske uendelighedsrækker.
Musik taler til de dybeste lag i vores hjerter – og i vores erindring.
Musikken vækker det glemte eller godt gemte hos den demente, og kan bringe
lyset tilbage i øjnene og i kroppen.
Og musikken giver sprog til det lille barn, som endnu ikke har andet end gråden
som modersmål.
Allerede teologen Augustin – som levede og tænkte på
samme tid som Nicænum blev skrevet ned - gjorde sig overvejelser over, hvad der
sker i os, når vi synger eller hører musik:
Nemlig, at vi lytter med sjælen.
For Augustin bliver musikken på intet tidspunkt sit eget formål.
Augustin opfatter musikken som det, der konstituerer et kristent fællesskab, og
musik er dermed dybt forbundet med kristendommens forkyndelse.
Vores kirkes reformator, Martin Luther sagde: At i musikken mødes himmel og
jord.
Han sagde, at næstefter teologien er der ingen kunst, der som musikken formår
at opmuntre sjælen. Musik forkynder Guds sandhed i ord og toner. Den sandhed
bliver vi en del af, når vi synger og når vi lytter til musik.
Musik er sjælesorg. Luther mente, at musikken kunne fordrive
mørket og ophæve negative mentale tilstande og i stedet skabe glæde og
håbefuldhed. Og Djævelen selv var umusikalsk, derfor kan musik også være
med til at fordrive det dæmoniske og det onde selv.
Det synspunkt – at musik og forkyndelse altid er to
sider af samme sag – bliver naturligvis modsagt op igennem historien. For
selvfølgelig er der også en musik, der ikke står i evangeliets tjeneste.
Både før og efter Augustin og Luther er der andre tænkere,
der er blevet anfægtede over, hvordan musikken netop kan manipulere med os og få
os til at føle, snarere end at tænke fromme tanker.
Diskussionen om, hvad der kan spilles og synges i en kirke, er lige aktuel. Hvad
er kvalitet – eller måske bedre spurgt: Hvad er sandt nok? Hvad peger på
evangeliet, så det er det, der forkyndes?
I dagens evangelium møder vi Nikodemus.
Nikodemus kommer om natten.
Fordi den detalje med mørket er med, kommer Nikodemus også til at fremstå som
et moderne menneske.
Som et menneske, der spørger og søger og længes efter oplysning, efter sande svar.
Som et menneske, der gerne vil kunne skelne lyst fra mørkt, sandt fra falsk.
Derfor taler Nikodemus også til det i dig og mig, der gerne vil have livet og
troen og intellektet til at gå op i en højere enhed.
Som farisæer var Nikodemus noget ved musikken. Men det er som om hans intellekt
og hans sjæl ikke slår i samme takt som hans hjerte. Eller: Nikodemus kunne
ikke selv få dem til at slå i takt.
Derfor tager Nikodemus kontakt til Jesus. Ordet
”kon-takt” kan tolkes som at være i takt med noget fælles. Nikodemus har en
fornemmelse af, at Jesus og han kan finde fælles fodslag og fælles taktslag.
De to mødes – og gid de da bare havde kunnet mødes i sang eller musik. Så tror
jeg, udfaldet havde været et andet. For musik binder os jo netop sammen på
tværs af trosbekendelser og forskellige trostilgange.
Havde Jesus citeret en af de Davidssalmer, han og Nikodemus begge kendte både
udefra og inde, så havde der været en fælles kontakt til noget fælles.
Nu kommer samtalen til at virke som to intellektuelle, der hver taler fra deres
sted.
Det er, som om de aldrig rigtigt mødes og finder hinanden.
Som var de to musikere, der begge spiller efter hver sine noder til hver sit
nummer – uden at nogen af dem opdager det.
”Du er lærer i Israel og forstår ikke det her?, spørger Jesus.
Nej, det gør Nikodemus ikke. Og du, som lever på denne 15. juni og er kommet i kirke
i Christianskirken – eller som læser med her - du forstår heller ikke det her?
Så lad os tage hinanden - og Nikodemus - i hænderne – og stille os foran
Kristus. Den Kristus, der er lyset. Lad hans lys skinne på os.
Den Kristus, der er sandhed. Ikke bare en, blandt mange andre sandheder, men
sandhedEN.
I ham ser vi Guds sande ansigt.
Ser, hvad Guds oprigtige og umanipulerede mening med os er:
At vi er født af kød, som Kristus selv var det.
Og at vi er født af Ånd, fordi vi ikke kun er skabt i Gudsbillede, men også med
Guds ånde åndet ind i os.
Guds sandhed er, at vi har lod og del, både i det jordiske og det himmelske.
Vi har jordforbindelse og himmelforbindelse. Og de to er ikke adskilt fra
hinanden.
Derfor skal vi ikke kæmpe for at få de to til at hænge sammen.
For det gør de allerede.
At komme til tro er ikke at skulle genfødes. Vi fødes kun en gang.
At komme til tro, er hver gang det hele i enkelte salige, åndelige øjeblikke
går op i en højere enhed af sandhed for os.
Helt utvungent, helt uproblematisk, helt uden at vi skal
lægge andre farver på os selv, end dem, der allerede var. Som når musik går ind
ad det ene øre – og lægger sig tæt ved vores hjerte.
Vi har fået Nikodemus givet
som troens følgesvend.
Nogle gange går vi – som han - med uforrettet sag. Det gør vi alle de gange,
hvor der ikke blev kontakt til Gud eller mennesker, uanset hvor meget vi håbede
på det.
Vi har fået Nikodemus givet som troens følgesvend.
Lad os gå med den tillid, med det mod og med den frimodighed, der var
Nikodemus’. Han gik i mørket. Han gik i sikker forvisning om, at selv der –
midt om natten – hvor alle mennesker burde sove, selv mesteren selv, der ville
han blive taget imod. Der ville han være i gode hænder.
Nikodemus fik ret.
Det er sandt: Jesus er som øjet i det øje, der ikke hviler.
Jesus tog imod Nikodemus.
Og da Nikodemus gik med uforrettet sag, låste Jesus ikke døren bag ham. Den
står åben, så han kan komme igen en anden dag.
Det må du også gøre, du der søger efter vejen og sandheden og livet i dit liv.
Du, som - måske bare engang imellem - drømmer om, at din himmel er lidt mere
blå end virkelighedens.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar