Prædiken til septuagesima søndag
Christianskirken, den 12. februar 2017
Christianskirken, den 12. februar 2017
Nogle af Jer kan huske dengang, man
kun kunne få sodavand i glasflasker.
Nogle af Jer kan huske, at der kun var én størrelse sodavand. Ikke noget med literflasker eller halvliterflasker – nej, i en flaske sodavand var der 25 cl. - 2 ½ dl. Det vil nogen af Jer kunne huske.
Og nogle af Jer har sikkert været med til at dele en sodavand. Ja, konfirmander, I hørte rigtigt: Man delte en sodavand! Var man 2 søskende, blev de 2 ½ dl delt i 2 glas. Var man tre søskende, blev de 2 ½ dl delt i tre. Sådan var det.
”Orv… så fik man godt nok ikke ret meget!” Det er sandt. Til gengæld sørgede vi for, at der blev delt meget, meget nøjagtigt. Glassene blev sat ved siden af hinanden. Og så lød det – i hvert fald i min familie: ”Du deler! Jeg vælger først”. Den regel sikrede, at var der ikke delt, så der var fuldstændigt lige meget i glassene, så kunne førstevælgeren sikre sig det glas med mest indhold i. ”Du deler, jeg vælger først”. Utroligt, så skarpe øjne, man kan have, når det gælder om at se, om der skulle være en millimeter sodavand mere i det ene glas end i det andet.
Nogle af Jer kan huske, at der kun var én størrelse sodavand. Ikke noget med literflasker eller halvliterflasker – nej, i en flaske sodavand var der 25 cl. - 2 ½ dl. Det vil nogen af Jer kunne huske.
Og nogle af Jer har sikkert været med til at dele en sodavand. Ja, konfirmander, I hørte rigtigt: Man delte en sodavand! Var man 2 søskende, blev de 2 ½ dl delt i 2 glas. Var man tre søskende, blev de 2 ½ dl delt i tre. Sådan var det.
”Orv… så fik man godt nok ikke ret meget!” Det er sandt. Til gengæld sørgede vi for, at der blev delt meget, meget nøjagtigt. Glassene blev sat ved siden af hinanden. Og så lød det – i hvert fald i min familie: ”Du deler! Jeg vælger først”. Den regel sikrede, at var der ikke delt, så der var fuldstændigt lige meget i glassene, så kunne førstevælgeren sikre sig det glas med mest indhold i. ”Du deler, jeg vælger først”. Utroligt, så skarpe øjne, man kan have, når det gælder om at se, om der skulle være en millimeter sodavand mere i det ene glas end i det andet.
Nogle voksede fra at drikke
sodavand, men blev ved med at have det samme syn på retfærdighed. Retfærdigt er
det, når alle får lige meget. Og hvis man ikke gør det, skal det reguleres på
en måde.
Derfor opfandt de
retfærdighedssøgende ”træk nummer-automater” til bagere og banker og andre, for
er der noget den retfærdighedssøgende ikke bryder sig om, så er det, når nogen
kommer foran i køen. Helst skulle alle betjenes på samme tid.
Og der blev opfundet pausemuzak og
”telefon-nummer-automater” og ”Du er nu nummer 14 i køen, vil du vente?” … Ja, vel
vil man vente. Og der er ikke noget værre end hvis man bliver smidt ud af en
telefonomstilling, efter at have ventet – næsten - tålmodigt.
Og den retfærdighedssøgende vokser
op og benytter sig gerne af sætninger som: ”det er snyd”, ”det er unfair”, ”det
er ikke rimeligt”. Og den retfærdighedssøgende er rigtig god til at betjene sig
af målebånd og millimeterdemokrati.
Men den retfærdighedshungrende har
det svært. For verden er ikke retfærdig. Der er altid nogen, der snyder foran i
udsalgskøen. Der er nogen, der nupper det sidste speltstykke for øjnene af dig i
Lagkagehuset. Der er hvis nogen, hvis løn er højere, hvis bil er større, hvis kæreste
er kønnere og hvis græs er grønnere. Og det er ikke retfærdigt.
Det er ikke retfærdigt! For livet er
ikke retfærdigt. Du har sikkert allerede opdaget det. Der er noget, der kan
deles lige så retfærdigt som 25 cl. sodavand kan deles i 2 glas. Men det meste kan
ikke.
Det eneste, der er retfærdigt i
livet, er livet selv. Det fik vi i udgangspunkt lige meget af. Hver især fik vi
nemlig lige præcist tildelt ét liv. Ét liv. Hverken mere eller mindre.
”Jamen”, kan du hævde. ”Det er da
ikke alle, der har fået lige vilkår. Og der er da verden til forskel på, om man
er født på Frederiksberg på København eller i en slumby i Capetown”. Ja, vel er
der.
Men hvert menneske får i
udgangspunktet lige præcis ét liv tildelt. Jeg kender ikke nogen, der siger:
”Jeg fik kun et halvt liv”. Men jeg har
mødt ikke så få, der har sagt, at de kun har levet deres liv halvt. Eller at de
ikke fik det ud af deres liv, de kunne have fået. Og jeg har mødt ikke så få,
hvis livsbetingelser var alt andet end optimale og at der var masser af
udfordringer i forhold til at kunne leve et helt liv. Men livet selv – det var
ikke halvt.
--
Men der er ét sted, hvor al
uretfærdighed hører op: i Guds rige. Dér er dage uden ende. Der er alt det
gode, vi kan forestille os. For mon ikke Guds rige er, at Gud retfærdigvis har gemt
de bedste muligheder til sidst?
Men hov… Hvad er nu det, vi hører i
dag? At Guds rige – at Paradiset er som en vingård. En vingård… enhver, der har
besøgt en vingård ved, at det om noget er et sted, hvor der skal arbejdes
igennem. Og her gik man og troede, at Guds rige var lig med ”den evige hvile”.
Guds rige ligner en vingård. Gud er
som en vingårdsejer, der dagen igennem går til torvet, for at leje nye
daglejere til sin vingård.
Er det ikke tankevækkende, hvilket
syn på arbejde, der kommer til udtryk i lignelsen her? At arbejdet er hårdt,
præcist så hårdt, som Gud forudsagde, det skulle blive, da han lukkede
Paradisets port i bag Adam og Eva: ”Med møje skal du skaffe dig føden alle dine
dage”.
Man kunne også have forestillet sig,
at arbejdet var en glæde, at det var det sted, hvor man ”bruger det pund, man
fik givet”. Men nej, ikke her. Ikke engang her i lignelsen om arbejderne i
vingården. Også her ses arbejdet er en pligt. Arbejdet er hårdt, byrdefuldt og
varmt.
Arbejdet bærer ikke lønnen i sig
selv. Det bliver især tydeligt, da de sidste – som jo egentligt var de første –
får deres løn. De gav ondt af sig. De brokkede sig, fordi de er blevet stillet
lige med dem, der kun havde arbejdet en time.
De fik samme løn – den løn, de var
blevet enige om. Den løn, der var bred konsensus om. Og selvom det var
vilkåret, så var de ikke tilfredse. Det var ikke retfærdigt!
Men de var strengt taget heller ikke
blevet lovet, at det var retfærdigt. De var blevet lovet en løn og den fik de. Og
ingen af os er heller blevet lovet, at livet er retfærdigt.
I dagens lignelse bliver arbejderne
og vi konfronteret med et andet retfærdighedsbegreb end vores
millimeterdemokratiske. Guds retfærdighedsbegreb, som godt kan lyde alfaderligt
på den patriarkalske måde: ”Har jeg ikke lov til at gøre, hvad jeg vil, med
det, der er mit?”
Det er et syn på retfærdighed, som ikke
gør forskel på folk. Alle får det samme. Alle får med denaren, hvad de har brug
for til livets opretholdelse. Hverken mere eller mindre. Dermed er Guds
retfærdighed også et udtryk for Guds omsorg. Mennesket får, hvad det har brug
for.
Og Guds retfærdighed et udtryk for
hans syn på mennesket: At de alle har lige værdi. De kan alle bruges.
Tænk efter engang…. Hvem af
daglejerne kan du se dig selv som?
Ham eller hende, der blev taget som
en af de første om morgenen? Fordi du har energi og kræfter og udstråler det og
derfor bliver taget først. Eller er du en af dem, der ikke er kommet i arbejde
i løbet af dagen, ja ikke engang, når dagen går på hæld?
Tænk, at være den, der bliver taget
som den allersidste – og alligevel får at vide: At du er lige så meget værd som
alle de andre. Jeg ved godt, hvad det kan betyde for, hvad jeg tænker om mig
selv.
Tænk, at have en Gud, der tænker
anderledes om os. Tænk at være den, som ingen andre kan bruge – og så være mere
end værdifuld nok for Gud. Tænk, at Gud er den, der vælger først. Og han vælger
både de første og de sidste – og deler lønnen mellem dem fuldstændigt
millimeter-lige.
Hvem har ikke prøvet at stå tilbage som en af de sidste, når der skulle vælges hold i sport? Det har jeg – og med rette. Jeg var ikke ret god til hverken at kaste, skyde eller ramme. Men jeg var en god medspiller på det hold, jeg blev valgt. Men oplevelsen af at stå sidst tilbage, sidder i kroppen.
Hvem har ikke prøvet at stå tilbage som en af de sidste, når der skulle vælges hold i sport? Det har jeg – og med rette. Jeg var ikke ret god til hverken at kaste, skyde eller ramme. Men jeg var en god medspiller på det hold, jeg blev valgt. Men oplevelsen af at stå sidst tilbage, sidder i kroppen.
Sådan skal det ikke være i Guds
rige. Der er det som at have trukket det sidste nummer i en automat. Og nok
venter du og venter på tur … men du bliver valgt – og i Guds optik er det ikke
vigtigt om du er valgt først eller sidst, for den sidste er som den første.
Du får løn. Ikke løn som forskyldt
eller løn som fortjent. Men de sidste får en løn, der ligger langt ud over,
hvad de havde forventet.
Vi får vores løn. Og på en måde er
vi både forudbetalt og bagudbetalt. Vores løn er, at vi fik et liv hver. Og
samtidig med det ene liv, vi har fået, har Gud givet os andel i eller forskud
på et andet: Det evige liv. Livet i Guds rige.
Lønnen – Guds aflønning - afhænger
ikke af vores indsats. Det er også, hvad der står klart, når lignelsen kommer
til sidste punktum. Det gælder i lignelser som i livet: Guds aflønning er ude
af vores hænder. Han har altid ret til at gøre med det, der er hans, hvad han
vil.
Er det fair? Ikke hvis vi vurderer
Guds retfærdighed ud fra retfærdighed målt med vores millimetermålestok. Men
det er godt. Det er godt, det er en nåde, at vores syn på retfærdighed mødes af
Guds måde at dele på.
--
Hele dagen stod der daglejere på
torvet og ventede på at blive lejet. Man kan spørge, om lignelsen siger til os:
Slap af, læn dig tilbage. Stol du bare på, at der nok skal blive kaldt på dig
også. For Gud er arbejdsgiver – og han skal nok få brug for os.
For – som vi hører det i dag - der
er også langtidsledige i Guds rige. Og vi ved aldrig, hvornår der for alvor
bliver kaldt.
Vi ved ikke om vi bliver kaldt til
fuldtidsjob eller flexjob i livet. Og det kan være frustrerende for os, der
ikke altid har tålmodighed til en hel evighed.
Men jeg tror, lignelsen – udover alt
det andet – også giver os et fingerpeg om livsindstilling. At nok er vi alle
daglejere – det er vores identitet – og der skal nok blive kaldt på os. Vi ved
bare ikke altid hvornår. Men vi skal være klar. Vi skal være klar til at blive
kaldet til tjeneste. Tjeneste for Gud og for medmennesket i de vingårde, der nu
må være på vore kanter.
De fik hver én denar. Vi får hver en
denar. Og der er stadig masser af steder, hvor vi brokker os over lønnen.
Masser af situationer, hvor vi ikke synes, at livet er retfærdigt, fordi sodavand
og livsvilkår ikke altid bliver ligeligt fordelt og fordi vi ikke altid selv
kan få lov at vælge først.
Måske er det også derfor, vi kommer
i kirke. For her – af alle steder – bliver vores fælles vilkår tydelige. Her er
vi alle lige meget mennesker. Måske ikke i hinandens øjne, men i Guds. Her får
vi samme løn: I evangeliet, der lyder til os alle. I dåbens tre håndfulde vand
– i velsignelsen.
Om lidt er det os, der stiller os i
kø, når der bydes til bords her foran det gyldne alter. Her er der ingen brok.
Vi ved, vi får samme løn: ”Guds retfærdighed af nåde”.
Og ingen har fortjent den løn mere
end andre. Og ingen har fortjent den løn mindre end andre. Vi er de første og
de sidste, fordi vi er de eneste: Guds udvalgte, hellige og elskede.
For det: Ære være Faderen og Sønnen
og Helligånden, som det var i begyndelsen, så nu og altid og i al evighed.
Amen.
Kirkebøn:
Himmelske Far.
Tak for det liv, du har givet os.
Tak for denne morgens mulighed.
Og fordi du er vores mulighed, også når vi ser alt andet end muligheder.
Tak for det liv, du har givet os.
Tak for denne morgens mulighed.
Og fordi du er vores mulighed, også når vi ser alt andet end muligheder.
Tak for vingårde og bondegårde, hvor
livet gror. Tak for skolegårde og atriumgårde, hvor leg og viden og
fællesskaber gror. Tak for kirkegårde, hvor vi bliver mindet om, at der også er
kærlighed i være tilbage og være den, der mindes vores kære.
Gud. Få os på bedre tanker, når vi
går i for små sko og når vores målebånd måler i millimeter. Lær os at gå i
større sko og måle med større målestokke.
Få os på bedre tanker, når vi dømmer
og fordømmer hinanden. Forbarm dig over os, når vi dømmer os selv.
Jesus.
Du har vist os, hvem vores næste er.
Du og har også sagt, hvad vi skal gøre. Giv os mod til at gøre som du: Se de Zakæus’er, der sidder i træerne, se dem, der gemmer sig i mængden, se den, der siger, at han ikke har en eneste, der kan hjælp. Og lad os være hænder og daglejere for hinanden – og dermed for dig.
Du har vist os, hvem vores næste er.
Du og har også sagt, hvad vi skal gøre. Giv os mod til at gøre som du: Se de Zakæus’er, der sidder i træerne, se dem, der gemmer sig i mængden, se den, der siger, at han ikke har en eneste, der kan hjælp. Og lad os være hænder og daglejere for hinanden – og dermed for dig.
Lad os alle skønne på de denarer, vi
fik. Lad os glæde os over livet. Græde over det, når det er tid til det. Lad os
bruge vores denarer og talenter, så godt vi forstår det – og har vi rigeligt,
så lad os dele.
Vi beder for Liam og Nova og Pelle,
som i dag fik dåbens gave. Giv dem og gæsterne en dag, de kan huske tilbage på
med glæde.
Giv os alle gode dage. Både at se
tilbage på – og frem til. Og lad os hvile i, at vi må se frem til den dag, hvor
alle dage mødes i din evighed. Det beder vi om, i Jesu navn. Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar