”Og de vendte
hjem til deres land ad en anden vej”
Sådan lyder beskrivelsen af de hellige tre kongers hjemrejse.
Det er mere end en rejsebeskrivelse.
Ordene handler næppe kun om, at de hellige tre konger ikke tog turen via kong
Herodes’ slot på vejen hjem.
Det her er også en eksistensrejsebeskrivelse: De tre rejste ud som konger, men
de rejste hjem som vise mænd. For i rejsebagagen bar de – som mange andre, der
siden er rejst ud i verden - en visdom og en vished med sig hjem, som de ikke
havde haft med ud.
De vise mænd bar med sig hjem, hvordan Gud definerer fred: Nemlig som et barn,
der ligger i en krybbe, helt og fuld udleveret til menneskehænder. Fredens
mulighed er altid i menneskehænder. Fredens mulighed ligger stadig i dine
hænder.
De vise mænd bar
med sig hjem, at de havde set en ny regeringsform. For Gud hersker ikke fra
slotte. Gud hersker ikke med magt. Guds slotte er stalde og herberger og hjem
og der, hvor der ikke er plads til en Gud.
Og de bar en erfaring med sig af, hvad glæde er: Glæde er at være til. At være
sammen, selv i kulden og mørket og skæret fra en stjerne. Men dog sammen om
det, Gud har lagt i vores hænder.
Alt det – og meget mere – rejste de hjem med. Nu vidste de, at for dem var der
én vej, der havde ledet dem til barnet i krybben. Den vej havde været banet og
stjerneoplyst.
Men der er flere veje hjem. For selvom Betlehemsstjernen blev slukket og den allerede
banede vej var udelukket, så er der altid en anden vej.
Det er denne søndags evangelium: At selv ad andre veje kan vi komme hjem.
”Og de vendte hjem til deres land ad en anden vej”
Det er ordene om de hellige tre kongers hjemrejse.
Det kunne have været en beskrivelse af vores rejse hjem fra Israel i marts
2020.
Ja, dén marts. Dét 2020.
Vi, det var en
lille gruppe danske præster, der tog til Israel på kursus i at skrive
prædikener.
Det blev på alle
måder en af de mærkeligste rejser i mit liv, forstået som en af de rejser, der
har mærket mig mest. Jeg har aldrig troet, at det ville betyde noget, om jeg
havde været i Israel eller ej. Nu ved jeg, at jeg tog fejl. Jeg ved, det gælder
for flere af de øvrige rejsedeltagere, for vi har netop mindet hinanden om det.
Set i bakspejlet var det ikke mindst hjemrejserne, der kom til at markere en
forskel. For adskillige gange blev vi nødt til at vende tilbage ad en anden vej
end den, der var planlagt.
En dag skulle vi til Betlehem. Jerusalem
og Betlehem ligger ikke helt side om side – og da slet ikke, når der som nu er
en mur imellem, så det var en god køretur i bus.
Da vi ankommer
til Betlehem, er der en besynderlig stemning i byen. Der blev stirret på os. Du
ved, man kan nå at tænke, om man har glemt at knappe en knap eller to, så du
eksponerer lige rigeligt af noget, der ikke skal eksponeres. Eller om der er
en, der har en lidt for sjov hat på. Men i så fald var det et kollektivt
knapbrist af dimensioner og en hatfuld af klaphatte. Men vi var 15 helt
almindelige præster i helt almindeligt tøj som turister i Betlehem.
Hvor vi kom frem,
gik folk over på den anden side af fortovet. Butiksdøre blev smækket i.
Tørklædeklædte trak tørklæderne tættere om hovederne. Det lyder som en dårlig
film, når jeg fortæller det, men det var sådan det var.
Så kom det første
råb: ”Go home”. Den næste stemte i: ”Go home with your corona”. “Skrid”, ville det vist have heddet på mindre
pænt dansk: ”Skrid hjem med jeres corona”. De første af kollegerne googlede nu
livligt på nyheder fra Jerusalem og omegn – og det viste sig, at der netop
dagen i forvejen havde været de første turister i Israel, der var blevet
konstateret coronapositive, netop i Betlehem.
Vi fortsatte mod den kirke, hvor vi skulle møde en præst ved den luthersk kirke
i Betlehem. Her blev vi mødt af en lukket dør.
Sammenligningen til den højgravide Maria og Josef, som ikke kunne få plads i
noget herberg, var nærliggende. Jeg tror aldrig nogen af os har følt os så
uvelkomne og uglesete noget sted.
I Det nye Testamente hedder de spedalske og dæmonbesatte og landsforrædere. Nu
var det os, der var der var pariaer og potentielle smittespredere. Mens den
voksne Jesus gik omkring på Israels støvede veje, bad han os om at lukke hjem
og hjerter op for hinanden, og især for dem, der var ude i kulden. Denne dag
var det os, der erfarede, at evangeliet stadig har trange vilkår. Det, der
gjorde det særligt stærkt, var netop at opleve det i Jesu egen fødeby.
Kun takket være vores ene guides fantastiske talegaver blev vi lukket ind, ikke
i en stald, men i en særdeles kold entré, der lugtede mere desinficeret end
noget, jeg på det tidspunkt havde lugtet i mit liv.
Det forlød, at alle
checkpoints i Betlehem var ved at blive lukket hermetisk ned indefra. Hvis det
skete, ville ingen kunne komme hverken ud eller ind – og ingen vidste hvor
længe.
Så kom Munther
Isaac, præsten. Midt i al den turbulens, vi havde oplevet på denne dag, stod
han der som en klippe af ro og opmærksomhed. ”Men” – indledte han undskyldende
– ”jeg er nødt til at holde min telefon åben”. Ikke én trækning afslørede ham
undervejs i den tid, vi var sammen. Kun hans hyppige korte blik på telefonen
viste os, at det her var en ekstraordinær situation. Men hvad vidste vi?
Vi sad på bænkene
i Munthers kirke. Forsøgte at holde koncentrationen.
Én eneste sætning kan jeg huske, uden at skulle slå yderligere op i mine noter
fra rejsen. Munther Isaac sagde: ”Søg efter Gud på de uventede steder”.
”Søg efter Gud på de uventede steder”.
Var det ikke netop de hellige tre kongers misforståelse? De søgte efter den
himmelske kongesøn på det forventede sted, på kong Herodes’ slot. Men hvis Gud
kun var forventelig og forudsigelig, så var han så Gud? Ville Gud så ikke kun
svare til vores forestillinger om, hvad Gud er?
Og hvad hvis det
også er vores fejltagelse, at vi kun søger efter Gud og efter mening og efter Betlehemsstjerner,
der kan lede os på vej i livet, på de ventede steder? Kan det tænkes, at det er
derfor, vi ikke altid finder, hvad vi søger efter, længes efter?
Gud åbenbarer sig ikke kun og fødes ikke kun, hvor vi leder efter ham.
Jesusbarnet blev netop født i mørket, i stalden, hvor ingen ville have set og
ingen ville have ledt, hvis ikke de var blevet vist derhen. ”Gå hen i stalden”,
siger englene til hyrderne. ”Der skal I finde”. De vise mænd var kloge nok til
at vide, at den særlige stjerne havde et særligt budskab. Alligevel søgte de
først på det ventede sted. Hos Herodes. På grund af den fejltagelse, var de nødt
til at vende hjem ad en anden vej.
Og sådan gik det også os, da vi skulle hjem fra Betlehem.
Efter besøget i
den lutherske kirke var det planen, at vi skulle besøge fødselskirken i
Betlehem. Der ville være 5 minutters gang, men denne dag var der pludselig ikke
længere flertal for at følge dagsplanen. De fleste ville hjem. Hjem til
Jerusalem. Sådan blev det. Og derfor er vi formentlig det eneste rejseselskab
af præster i Betlehem, der aldrig har set Fødselskirken.
Det blev en hjemtur,
der blev endnu en film værdig. For nu havde corona-panikken spredt sig til resten
af Betlehem. Busserne lukkede dørene for næserne af os og ræsede i alle
retninger. De første præstekolleger sprang i en taxa. Den næste taxachauffør
fik dollartegn i øjnene og pludselig var prisen mangedoblet.
Og så var der
ikke flere taxaer – og et par kilometer til checkpointet ud gennem muren. En
håndfuld af os fortsatte til fods. Rolige? Nej. Svedige? Ja.
En ny
taxachauffør kom, tog os med, kørte ad bagveje og omveje og blindveje og
ledsaget af buh-råb landede vi ved bagindgangen til checkpointet. Og kom
igennem. Dem i selskabet, der brød sig om øl, fik sig vist en kold en af
slagsen, da vi igen havde fast fod og rolige hænder i Jerusalem. Og vi andre
overvejede, om det skulle være vort livs første øl.
Siden Betlehem
var det som om dør efter dør smækkede bag os. I Jeriko – byen med murene – blev
vi ledsaget af sværtbevæbnet militærpoliti (sig aldrig det her til min mor 😉
) til bygrænsen.
Og 15 minutter
før vi kunne tjekke ind til flyet hjem til Danmark, tikkede aflysningerne af
flyene ind. Alligevel tog vi til lufthavnen, stadigt naive i troen på, at det
var flyselskabets ansvar at få os hjem. Men alle chekck-in’s var tomme. Ingen
telefoner blev besvarede. Aldrig før havde vi set så tomme afgangshaller.
Vi kom hjem ad en
anden vej.
Men vi kom hjem.
Og dagen efter lukkede statsministeren Danmark ned.
Turen hjem kom
til at markere et farvel til den verden, vi kendte.
Hvis nogen havde fortalt os det på forhånd, ville vi med garanti ikke have
troet dem.
Turen kom til at
mærke os alle med den erfaring, at vi altid kan rejse ud med forventninger, om
hvad der skal ske, men at vi altid vender hjem med forvisninger, der kan vise
sig at være af en helt anden slags.
Hvor tit vender vi ikke hjem ad en anden vej?
I Biblen er der
masser af hjemrejser.
Jeg ville gerne have gået ved siden af Abraham og Isak og have hørt, hvordan en
samtale mellem en far, der har svigtet sin søn, kommer i gang igen på vejen
hjem fra Morijabjerget.
Jeg ville gerne have hørt, hvad profeten Jonas sagde, da han kom hjem fra byen
Nineve.
Der er masser, jeg gerne ville have været hjemme hos, når nogen af dem, der har
været personer i de bibelske fortæller vendte hjem og skulle fortælle om deres
rejse.
Især ville jeg virkeligt
gerne have været en flue på væggen eller en lus i kamelpelsen hos de vise mænd.
Hvad talte de om på hjemvejen?
Hvad kom deres rejse til at betyde for deres fortsatte liv?
I dag er det
Helligtrekongers søndag. Julen er slut. Vi rejste sammen med Josef og Maria til
Betlehem. Vi stod sammen med hyrderne og englene og de hellige tre konger i
stalden. Vi så barnet i krybben. Det blev jul for første gang og igen i år. Og
nu skal vi hjem igen.
Der var ingen af
dem, - udover Maria - der på forhånd havde regnet med at finde noget helt
særligt der i Betlehem. Men på et uventet sted fandt vi alle Guds søn. Et barn
som alle andre børn. Og dog var det Guds barn. Et lys midt i mørket. Et helle
af fred i en verden, der også dengang var konfliktfyldt.
Hellig tre
kongers søndag minder os om, at der er lagt en anden vej ind i vores
tilværelse.
Den vej, hvor der kom et barn i vejen.
Guds vej. Som koster omveje. Og måske en løgn, for livets skyld.
Guds vej, hvor vi snubler over medmennesker, der ikke er til at komme udenom.
Guds vej, som ikke er den slagne vej. Den lige vej.
Guds vej, som leder os til uventede steder.
Guds vej, som
altid er den anden vej.
For os 15 præster der i marts 2020 var det som om verden lukkede sig bag os, da
vi rejste hjemad.
Verden var anderledes. Blev anderledes.
Vi blev klogere. Men
viise er vi stadig ikke.
Selvom vi ikke er ved vejs ende, så har vi troen på, at selv i dette uvejsomme,
som vi stadig befinder os i, er der udvej. Også vi skal endnu andre veje end
dem, vi havde troet i vores liv. Men vi er alligevel på vejen hjem.
De hellige tre
konger, der blev vise mænd undervejs, fandt en anden vej hjem. Men de fandt
vejen. En anden vej.
Der var ikke længere nogen Betlehemsstjerne til at lede dem på vejen hjem.
For Guds lys findes ikke længere på natsorte himle. Guds lys er kommet ned på
jorden. Det lyser fra krybben. Det lyser op på dig. Der er genskin i dit
ansigt.
Vil du gå i de vise mænds fodspor, så gå ikke den lige vej.
Søg Gud på de uventede steder.
Vær uforberedt og forundringsparat.
Vær trosparat og håbsåben, for Gud viser dig nye veje og går foran dig, både på
vejen ud – og hjem.
For det siger vi:
God tur – og god tur hjem
Og: Ære være
Faderen og Sønnen og Helligånden, som det var i begyndelse, så nu og altid og i
al evighed. Amen.
KIRKEBØN:
Gud.
Nu, hvor englenes sang er forstummet,
nu, hvor vi ikke mere kan se himlens lysende stjerne,
nu, hvor hyrderne har fundet tilbage til deres får,
og de hellige tre konger er vendt hjem som vise mænd,
Så lys du stadig for os, Herre
For vi har brug for dit lys.
Ja, måske mere end nogen sinde.
Vær med din kirke her hos os og ud over hele jorden,
så vi må gå de veje, du viser os.
Hjælp os, så vi ikke skygger for hinanden eller kommer til at spænde ben.
Giv os gode ben og udholdenhed, når vi hver især leder efter vores veje i
livet.
Herre. Hjælp os med – hver ad vore veje – at bære lyset fra Betlehemsstjernen
ud i verden
Lad os finde ud af at bære evangeliet videre, så dit glædelige budskab må lyse menneskehjerter
op indefra.
Her hvor vi går fra julens helligdage ud i hverdagene...
Lad os hver især være lys.
Lad os da se den, der har brug for at blive set:
Lad os se de oversete,
den, der gemmer sig i hjørnerne,
den, der ikke tør sig selv i øjnene.
Lad os være lys for flygtende og ensomme.
Og for dem, der kun ser mørke omkring sig
– men som længes utålmodigt efter lys i
tilværelsen.
Herre, lys du for dem, der rundt omkring i verden bærer magtens byrde og
fristelse,
Vær med vores Dronning og hendes familie, vores regering og folketing og alle
vi har valgt til at lede og styre.
Vær med os alle der, hvor vi har
indflydelse og magt. Så vi håbefuldt arbejder for at virkeliggøre freden mellem
menneske og lande og verden.
Herre, lys for os og for vore
døde, indtil den dag, hvor vi skal se din påskesol gå op og vi kan se vejen
hjem til dit rige, hvor vi for altid skal leve i dit lys.
Amen
Søndagens tekster kan læses her: https://www.bibelselskabet.dk/helligtrekonger-fra-anden-raekke
Ingen kommentarer:
Send en kommentar