I Faderens og Sønnens og
Helligåndens navn. Amen.
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Matthæus.
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Matthæus.
Ind i mellem får jeg det, som om adventstiden overført talt aldrig
holder op. Som om det er blevet en livstilstand for mennesker at vente. Aldrig
så snart er en ting blev ind-ventet, før den næste lader vente på sig.
Ventetiden har taget førergreb, også på sproget. Hvem kender ikke ord som
ventetøj, venterum og ventelister, der som bekendt er noget ganske andet end
ønskelister? Aldrig så snart er det ventede kommet, før vi begynder at vente på
det næste.
For børnene går ventetiden med at åbne julekalendere, med at tænde
kalenderlys i skole og hjem og med at følge med i flere eller færre
TV-julekalendere. For mange af dem kan det knibe at vente på at det hele skal
kulminere juleaften.
Jeg glæder mig i denne Tid;
nu falder Julesneen hvid,
så ved jeg julen kommer!
Min Far hver Dag i Byen gaar,
og naar han kommer hjem, jeg staar
og ser hans store Lommer.
nu falder Julesneen hvid,
så ved jeg julen kommer!
Min Far hver Dag i Byen gaar,
og naar han kommer hjem, jeg staar
og ser hans store Lommer.
Sådan begynder Peters jul. Jeg genlæste første del af Peters jul i
går. Rørende er det, hvordan den lille Peter glæder sig, hvordan han
iagttagende og tålmodigt ventende er med i alle forberedelserne, før julen kan
komme.
Peter kunne have sunget med på alle de salmer, vi har sunget her
inden prædikenen. For de handlede alle om at vente på det, der skal komme. På
ham, der skal komme. Peter kender til at længes og til at vente. Og til at være
100% til stede, når julen endelig kommer.
Jeg
tror ikke, Johan Krohn havde kunnet skrive samme tekst til en Peters jul år
2014. Måske havde det snarere lydt:
Jeg glæder mig i denne tid,
at sneen ikke daler ren og hvid
– for så skal jeg ikke skovle.
For jeg skal købe julemad og fælde træ og tag et bad -
og snart, så er det nytår.
Jeg knap min gave åbnet har,
før hver butik er udsalgsklar.
Jeg sparer ved at vente.
Og vis a vis med julegris, er pyntet op med faste-ris
og snart, så er det påske.
Jeg glæder mig i denne tid,
at sneen ikke daler ren og hvid
– for så skal jeg ikke skovle.
For jeg skal købe julemad og fælde træ og tag et bad -
og snart, så er det nytår.
Jeg knap min gave åbnet har,
før hver butik er udsalgsklar.
Jeg sparer ved at vente.
Og vis a vis med julegris, er pyntet op med faste-ris
og snart, så er det påske.
Digteren til Peters jul anno 2014 ville ikke behøve lede efter ord,
der kunne rime på ”vente” eller ”tålmodighed” for ventedelen af adventstiden er
vi ikke ret gode til. Måske er vi heller ikke ret gode til at forvente os
noget?
Jeg er sikker på, at Peter aldrig kunne finde på at åbne alle 24
låger i sin chokoladejulekalender og spise dem. Men for mange børn i vore dage
bliver ventetiden lig med selve opfyldelsen, så når juleaften endelig oprinder,
kan det være som at åbne den største låge, bare for at opdage, at det stykke
chokolade allerede er spist.
Jeg siger ikke, at vi moderne mennesker ikke kender til tålmodighed. Jeg tror såmænd, at vi på hver vores områder kan være meget tålmodige. Men vi tager ikke længere ventetid som et livsvilkår.
Vi vil have børn på det tidspunkt, det passer os. Vi vil quick-kasser og færdigmad. I stedet for homo sapiens, det tænkende menneske, er vi blevet homo zappiens. Vi zapper videre, når utålmodigheden griber os …
Ulempen ved at have svært ved at vente på det, der skal komme, er selvsagt, at vi sjældent er lige her og lige nu – men at vi meget ofte er på vej til det næste. Vi er ikke nærværende – men fjernværende.
En ung mand står og venter på sin elskede. Han er en
utålmodig sjæl, der forstår sig dårligt på at vente, så han nyder ikke
solskinnet, foråret og blomsterne. Irriteret, men også en smule bekymret,
sætter han sig i skyggen af et stort træ og venter.
Tiden trækker ud. Sådan er det med tiden, når man
venter, den trækker i langdrag. Men tiden kan også trække sig sammen, så den
næsten ingenting fylder. Når arbejde går som en leg, er tiden forbi, inden man
får set sig om. En time er en time, men ikke når man har travlt eller venter. Pludselig står der en lille trold ved siden af manden. Trolden forærer manden en trylleknap. Hvis han synes tiden går for langsomt, skal han blot dreje knappen lidt til højre, så kan han springe ventetiden over og lande lige der, hvor han ønsker at være.
Den unge mand afprøver straks knappen og med ét står hans elskede ved siden af ham og det er meget fint. Hvorfor ikke springe frem til brylluppet, tænker manden og drejer knappen endnu en gang. Eller gid vi allerede var gift og gid vi allerede var flyttet ind i vores hus, som allerede var betalt og gid vores børn var så store, at de ikke mere var til besvær, og gid min vinmark var moden og klar til høst.
Han ønsker det alt sammen og drejer trylleknappen en tak til og én til…
Pludselig er han en gammel mand, der ligger på sit dødsleje. Livet har passeret ham, uden han har opdaget det. Han ser tilbage på sit liv og erkender med ét, hvor dårligt han har forvaltet sin tid.
Manden skylder sig at dreje trylleknappen i modsat retning. Pludselig ligger han igen i skyggen under træet og venter på sin elskede, som i samme øjeblik står foran ham i solskinnet og smiler. ”Har du ventet længe?” spørger hun. ”Næh”, siger han. ”Jeg er lige kommet”
”Vist
skal du hente kun ved at vente” - sådan sang vi lige før. Men hvad er det, vi
”henter”, når vi venter?
Ja,
det fuldbårne barn – det tager stadig i omegnen af 9 måneder. Men ventetiden
kan også være modningstid. Erkendelser kan være længe undervejs. Eller mod.
Eller
den grove vittighed - om at vente.
Maren på 96 og Karl på 99 var på statsamtet. Nu ville de skilles.
Damen ved skranken synes det var en noget høj alder at blive skilt. Nej, nu
skulle det være. De ville bare lige vente til alle børnene var døde.Vi ved, at der er ting, der er værd at vente på. Der er også mange fortællinger i Bibelen, der handler om at vente. Om ting eller personer, der er undervejs. Israelitterne var 40 år undervejs i ørkenen, Jesus ventede til han var ca. 37 år gammel, før han trådte offentligt frem som Guds søn – Gudsriget er undervejs… Men hvad skulle selve ventetiden gøre godt for?
Det ville da være fantastisk, hvis vi kunne regne med, at ventetid altid var en modningstid. At hvis vi bare kunne vente tålmodigt nok… Alt godt kommer til den, der venter, siger vi. Men passer det?
Adventstid er ventetid. Men det er frem for alt kommetid. Tid til
at lade ting komme til os. Det er det, vi hører denne 1. søndag i advent. Det
handler ikke om at vente på den 24. december endnu en gang. For Jesus er
kommet. Så vi kan gå med ham ind og igennem adventstiden.
For en del år siden havde jeg flere samtaler med en jødisk kvinde.
På vej ud af døren efter en længere samtale, slog hun lid topgivende ud med
hænderne: ”Jeg forstår det altså ikke helt, det der med Jesus”, sagde hun flere
gange. ”Vi jøder tror jo også på Jesus”.
Og jeg slog også mentalt og lidt opgivende ud med armene. Synes
ikke jeg kunne forklare det bedre end jeg allerede havde bestræbt mig på. Og så
sagde jeg: ”Ja, men de kristne tror på, at Jesus er kommet”. Og så lød det med overraskelse – men også med stor fryd – fra min jødiske samtalepartner: ”er han kommet?” Og hun gik smilende hjem. Stadig jøde, men hendes ventetid var forbi: ”Jesus var kommet til verden”.
Det er muligt, vi venter på noget helt andet. Men det er Herren, der
kommer forbi i dag. Jesus kommer til os - og Han kommer ikke bare forbi. Han
vil gerne indenfor.
Ikke, at der går skår af Ham, hvis du ikke lukker op. Næ. Men der
går skår af dig. Du går glip af at få dit eget liv foræret som en gave.Han kommer for at sætte os fri. Os og vores rastløse væren på vej videre sætter han fri til at leve i det nu, der er nu.
Måske synes du, at det er svært at vente sig noget godt med alt det onde eller svære, der hidtil er sket. Så må du igen høre, at Guds nåde er ny over dig hver morgen, og at livet – ikke bare adventstiden - også er forventning og håb.
Han er kommet. Ridende på et æsel, langsomt, når æslet vil. Men han er kommet.
Vi er nogle, der utålmodigt kunne ønske, at han kom igen. At Gudsriget kom og satte sig igennem i verden, så ingen kunne være i tvivl om det.
Men måske er vore utålmodigheden som en trylleknap, der spærrer for vores udsyn og vores tro, så vi ikke opdager, at han er kommet. Også til os.
Han er kommet. Som den elskede, man har ventet utålmodigt på. Han
er kommet, ventetiden er forbi. Han er kommet – og du opdagede det måske slet
ikke. Han er kommet – du behøver ikke gå ham i møde. Han er kommet. Luk du selv
op for ham. Gør døren høj – gør porten vid.
John Lennon sagde engang: Livet er det, der kommer til dig, mens du
har travlt med en masse andet. Så lad livet komme til dig. Hvert lys, du tænder
på adventskransen, er ikke en trussel om det, du ikke når.
Nej, det er et løfte om en højtid, der nærmer sig. Om en
forventning, Gud har opfyldt for dig. Godt nyt år. Godt nyt kirkeår.
Lov
og tak og evig ære være dig vor Gud,
Fader, Søn og Helligånd, du, som var, er og bliver én sand treenig Gud, højlovet
fra første begyndelse, nu og i al evighed. Amen
Kirkebøn: Lad
os bede:
Jesus Kristus.
Du er den, som var og som er og som
kommer og som er kommet.
Du kommer ind i vores liv,
og når du er her, ser det anderledes ud:
mørke og mismod spredes og håb og
lys vokse frem, et for et. og når du er her, ser det anderledes ud:
Vi længes efter din kærlighed, og vi
frygter for den,
for den forstyrrer vore indgroede cirkler og mønstre.
Gør os åbne for det, du vil, og det,
du giver.for den forstyrrer vore indgroede cirkler og mønstre.
Gør os frie af alt det, som trænger sig ind på os
og vil fylde os med tomhed og uro.
Lær os at lytte og være stille,
lær os at vente, at løfte vore hoveder med håb
og høre dine ord som ord talt til hver enkelt af os.
lær os at vente, at løfte vore hoveder med håb
og høre dine ord som ord talt til hver enkelt af os.
Herre, vi beder dig for alle, der
har glemt at håbe,
for alle, der føler sig fangne i livet.
for alle, der føler sig fangne i livet.
Vi beder dig for alle ensomme, alle
syge og fattige
enten det er på legeme eller sjæl.
enten det er på legeme eller sjæl.
For alle, der er urolige og længes
efter fred.
Herre, vi beder dig for dem, der
skal styre:
for folketing, regering og dronning.Giv dem styrke og visdom til at træffe de rette valg.
Vi beder dig for din kirke, for os som her og nu er din kirke. Vi beder for os selv og vore kære, hvem vi hver især tænker på lige nu, levende som døde.
Giv os nåde til at være lys i mørket, så vi vover at bære lys ud i verden og ikke være dem, der slukker lyset i hinandens øjne.
Og
lad os, Herre, lad os mærke adventstidens glæde og forventning komme, også til
os hver især. Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar